субота, 30 мај 2020
×

Упозорење

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 227

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 206

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 205

„Србија иде муњевито напред“, а Тањуг муњевито прећуткује

Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна
 

Иако је доста исцрпно пренео садржај објављен у „ФД Интелиџенсу“, Тањуг грађанима није објаснио да су објављивање и писање извештаја платили они сами. На сајту ФДИ-ја стоји да писање извештаја дужине осам страница треба платити 43.300, док 16 страна кошта 65.100 долара

 

Многи медији у Србији известили су да је угледни британски магазин „Фајненшел тајмс“ објавио како „Србија иде муњевито напред“, а као извор навели су агенцију Тањуг. Испоставља се, међутим, то да „Србија иде муњевито напред“ није баш написано у „Фајненшел тајмсу“, а објављивање извештаја у магазину „ФД Интелиџенс“ платили су грађани Србије, што Тањуг није сматрао важном информацијом.

„Србија се препородила од 2012. године, када је била на ивици понора, и постала је стабилна економија која континуирано бележи раст страних инвестиција и бруто домаћег производа, као и пад нивоа јавног дуга, пише у магазину ‘ФД Интелиџенс’ британског ‘Фајненшел тајмса’“ – овом реченицом почињала је Тањугова вест коју је пренело доста домаћих медија – од Радио-телевизије Србије до Данаса и Политике.

Како се наводи, у специјалном додатку ФДИ-ја насловљеном „Србија муњевито иде напред“ објављена су три тематска текста и интервју са министром финансија Синишом Малим. Успешне економске и фискалне реформе од Србије су направиле „једну од европских економских звезда“, пренео је Тањуг.

Иако је новинска агенција доста исцрпно пренела садржај објављен у „ФД Интелиџенсу“, Тањуг грађанима није објаснио да су објављивање и писање извештаја платили они сами.

И док ФДИ од својих читалаца није сакрио да су трошкове извештаја покрили Министарство финансија Србије, Привредна комора Србије, Управа за слободне зоне, Слободна зона Суботица, Слободна зона Свилајнац, Слободна зона Ужице, Слободна зона Прибој и Слободна зона Смедерево, наводећи у „дисклејмеру“ да је извештавање и уређивање независно спровео ФДИ магазин – учинио је то Тањуг, не објављујући ту информацију.

На питања Цензоловке због чега ни у једном делу вести нису поменули да су текст финансирали Министарство финансија и друге домаће установе, као и да ли сматрају важним за потпуно информисање грађана да се зна ко је платио одређени текст, у Тањугу кажу да се у „дисклејмеру“ наводи да су „текстови и уређивање резултат независног рада ФДИ магазина“, а не да су плаћени, као и да су објављивање додатка спонзорисали Министарство финансија Србије, Привредна комора Србије…

„Нисмо цитирали ‘дисклејмер’, јер смо садржај пренели као текстове ФДИ магазина, који се, између осталог, базирају на оценама и подацима из евиденције компаније ФДИ Маркетс о греенфиелд инвестицијама у свету, где је Србија лидер, на њихову ранг-листу о страним инвестицијама у слободним економским зонама у Европи, на којој је водећа Слободна зона Пирот, али и на оцене ММФ-а, те рејтинг агенције Стандард & Поорс. Нисмо, дакле, сматрали да је битно ко је финансирао објављивање додатка ‘Фајненшел тајмса’, с обзиром на истакнуту напомену магазина да су текстови и уређивање њихово независно дело“, наводе у Тањугу за Цензоловку.

У одговору за који су тражили да у целости буде објављен, Тањуг нам „скреће пажњу“ да смо ту напомену (независно уређивање) превидели, па нам се тако, претпостављају у новинској агенцији, поткрала грешка да припишемо магазину како објављени текстови нису њихово ауторско, независно дело.

У мејлу који смо упутили Тањугу са питањима у вези са необјављивањем информације о томе да су текст у ФДИ магазину спонзорисале домаће институције, ни у једном делу се не наводи или се не доводи у сумњу да су текстови независно ауторско дело.

Како се може видети на сајту ФДИ-ја, писање извештаја има неколико цена, зависно, пре свега, од његове дужине. Тако је, на пример, за извештај од осам страница потребно платити 43.300 долара, док 16 страна кошта 65.100 долара.

Милинков: Није први пут да Тањуг направи „пропуст“

Доценткиња на Одсеку за медијске студије Филозофског факултета у Новом Саду др Смиљана Милинков каже за Цензоловку да према Кодексу новинара Србије, прећуткивање чињеница које могу битно да утичу на став јавности о неком догађају једнако је њиховом намерном искривљавању или изношењу лажи.

Како објашњава, није исто када неки магазин извештава о Србији и када се у његовом додатку објави афирмативни текст који су спонзорисале овдашње институције. Преведено, указује Милинков, ради се о једном плаћеном тексту и професионално је неопростиво да се та информација прећути грађанима.

„Нажалост, није први пут да Тањуг направи ‘пропуст’, подсетићу на објављивање вести о напредовању Србије по питању медијских слобода на листи Репортера без граница, за коју се испоставило да је стара годину дана или објављивање нетачних информација као резултат истраживања индекса клијентелизма у медијима у Србији. У наведеним случајевима ради се о пласирању лажних информација, полуинформација или прећуткивању важних података, чиме се ствара искривљена слика реалности у Србији. Реч је о једној врсти клијентелистичког односа, држава и даље толерише и финансијски помаже агенцију која је по закону још новембра 2015. године требало да престане са радом, а са друге стране Тањуг афирмативно извештава о активностима Владе Србије, али и уопште о владајућој странци, односно коалицији. Дакле, једна ‘рука руку мије’ веза, на штету новинарске професије и уопште друштвеног интереса“, сматра медијска експреткиња.

 

ЗЛОУПОТРЕБА И МАНИПУЛАЦИЈА

Милинков указује и на то да је недопустиво то што је Тањугова информација пренета на сајту РТС-а, без ограде да је реч о спонзорисаном тексту, додајући да би јавни сервис прво требало да надлежнима постави питање и пренесе одговор колико су грађани Србије платили да би се објавио текст о „муњевитом напретку Србије“.

Додаје и да се у медијима у Србији неретко прећути када је реч о рекламном или спонзорисаном тексту или прилогу, иако је прикривено оглашавање забрањено законом.

„Реч је углавном о медијима који крше професионалне стандарде и све информације третирају као робу коју пласирају тржишту, односно грађанима од којих се очекује да допринесу у виду кликова и лајкова. Чињеница је да се публика сасвим другачије односи према рекламним текстовима, а другачије вреднује и има више поверења у упаковане ‘новинарске’ приче. Ради се о злоупотреби и манипулацији и неспојиво је с професионалним новинарством“, закључује Смиљана Милинков.

Раскрикавање: „Фајненшел тајмс“ није рекао да „Србија муњевито иде напред“

Портал који се бави разоткивањем лажних и манипулативних вести, Раскрикавање, објавио је да је поменути извештај о муњевитом напретку Србије погрешно приписан „Фајненшел тајмсу“, указујући и на то да се у оригиналном тексту нигде не помиње да је Србија била „на ивици понора“ 2012. године, што је код Тањуга ипак био случај.

Како у Раскрикавању објашњавају у посебном тексту, ФДИ магазин је део исте групације којој припада и „Фајненшел тајмс“, али су у питању две различите новине. Уредница ФДИ-ја Кортни Фингар је за Раскрикавање рекла да је ФД специјализована публикација коју производи ФТ група, и иако је реч о „сестринској публикацији“ листа „Фајненшел тајмс“, нису у питању исте ствари, због чега ће тражити да сви исправно цитирају објављени извештај и наведу ФДИ као извор.

Како је додала за Раскрикавање, ФДИ разматра правне мере против српских медија, те се тренутно саветују са правницима, додајући да ће се даље непрецизно преношење само још више одразити на квалитет и кредибилитет српских медија.

Цео текст Раскрикавања, изјаве уреднице ФДИ-ја, као и новинара који је писао извештај о Србији, који објашњава како је чувао своју новинарску независност, прочитајте ОВДЕ.

Зоран Стрика   Цензоловка

Анкета

Да ли сте задовољни водоснабдевањем на територији градске општине Гроцка

Најчитаније